Thursday, April 02, 2009

Refactoring menggunakan SRP

"A class should have one, and only one, reason to change."

Permulaan yang baik untuk refactoring ialah menggunakan guideline Single Responsibility Principle.

Aku kena buat tambahan features pada module yang sedia ada. Lama jugak tak buat programming, ialah manja sangat hari tu ada ramai penolong nah sekarang semua orang dah jadi orang besar, aku juga jadi programmer kampung.

Aku buka code module yang perlu aku tambah..perghhhh, boleh tahan:) ... terfikir aku sejenak. Code yang ditulis sudah cukup bagus, tapi kalau aku tak ubah nanti nampak macam tak ada kerja lah pulak. Aku ambil keputusan untuk ubah sedikit atleast tambah comment :)

First thing ialah identify any Value Object dalam code tersebut. Lepas aku dah tahu part maner boleh jadi Value Object kemudian aku kena map guna nhibernate mapping component.

Continue...

0 comments: