Thursday, April 02, 2009

Refactoring cukup mencabar

Kalau aku tengok code aku semula, tak perlu lama 3 bulan lepas sure aku pun rasa kenapalah aku buat macam tu, patutnya aku buat macam nie..

Itulah kebiasaannya perasaan seram yang menyelubungi aku setiap kali aku lihat code lama aku dandalam sesi refactoring itu lagi mencabar jika code yang ditinggalkan penunggu sebelum ini tidak ada comment aduhhhh........(aku pun sama jarang nak bagi komen kat kot). Aku nak bagi suggestion setiap development team kena ada cikgu disiplin yang check code kalau tak komen kena ketuk jari dengan pembaris. Tapi cikgu disiplin nie kena faham sejarah development sesuatu project , kalau project itu project yang interim mungkin dende dia hanya dikorek hidung tak perlu diketuk jari dgn pembaris. Tapi serius kalau betul cikgu disiplin datang check..akulah yang paling banyak kena ketuk dengan pembaris adussssssssss.. sakitnya

1 comments:

peysal @ peysource said...

Haha kena diri luar kelas laa bang. Tak main laa pukul jari pakai pembaris aper klasss