Friday, April 24, 2009

Istiqamah dalam memboikot

Aku dan family aku dah lama tak makan-makan di McDonalds atau KFC, dah hampir 5 bulan kami sekeluarga pertahankan diri dari membeli makananan di kedua-dua company ini. Aku percaya pada konsep boikot walau satu product impactnya tetap ada kalau semua umat Islam ada matlamat yang sama. Cuma ntah macam mana semalam masa bawa anak-anak aku jalan, kami lalu di depan kedai KFC, agaknya baunya manarik kot, so anak aku kata kat aku.. "Abah nak makan KFC", aku bagi tahu dia untuk cari makan dikedai lain je.. anak aku baru berusia hampir 4 tahun, dia merengek nak makan ayam KFC gak. Aku tak sampai hatilak tengok dia dah menangis.. so wife aku kata jom cari yang drive thru je. Pada aku ada juga kejayaan dalam memboikot selama hampir 5 bulan, aku kena realistik dan cuba didik anak aku sedikit-sedikit, cuma yang pasti McDonalds anak-anak aku memang dah tak nak, sebab aku pernah bagi tahu tu orang jahat punya company:), KFC aku tak cakap cam tu pulak :).. salah ke aku cakap macam tu?

Barang-barang keperluan lain yang boleh diganti dgn product Malaysia atau Muslim, kami cuba sikit-sikit, contohnya ubat gigi aku replace dengan ubat gigi mukmin junior dan yang kayu sugi, Nescafe aku dah stop terus beli, sebab tak berapa minat dan sebelum-sebelum nie kalau beli Nescafe memang boleh tahan lebih dari 3 bulan.

Ada yang boleh direplace dengan product yang lebih kurang sama quality dan ada juga product yang orang Muslim belum keluarkan lagi, dan keperluan tu penting yang tidak dapat tidak kena terus membeli.

Cuma satu kalau boleh teruskanlah memboikot apa-apa yang boleh. Satu product pun cukup memadai sebenarnya atleast ada juga sumbangan kearah kekuatan permintaan umat Islam dalam jual beli.

0 comments: