Tuesday, August 14, 2007

IIS compression untuk ASP.Net

Untuk project Pickup Scheduling System , saya banyak menggunakan ASP.Net ATLAS Ajax, masalah utama dengan Ajax ialah untuk first loading java script file yang dihasilkan agak besar, selalunya lebih dari 100KB dan dari segi performance ianya agak slow. Masalah ini saya hadapi apabila saya mula redesign semula PSS dari asp.net biasa kepada Ajax dan tujuan utama redesign semua ini ialah kerana ASP.net biasa juga jika tidak handle viewstate dengan betul boleh mengakibatkan page file yang dihasilkan juga besar. So selepas mencuba beberapa alternatif saya buat keputusan untuk menggunakan ATLAS Ajax. Dan apabile telah mengguakan beberapa Ajax Extender seperti Modal Extender dan Dynamic Populate saya persaan script size increase sehingga 200K per page, walaupun script ini hanya diload sekali dan booeh dicache tetapi say masih tidak berpuas hati kerana first load adalah amat penting untuk mendapat first impression yang baik dari pengguna.

Saya google dan mendapat beberapa cara hendak selesaikan masalah ini, iaitu dengan menggunakan IIS compression, selain dari itu anda juga boleh menggunakan HTTP Module compression. Saya nmeilih menggunakan IIS Compression kerana pada pendapat saya ianya lebih mudah untuk di configure.

Saya terjumpa satu artikel berkaitan IIS Compression di IIS Compression in IIS6.0 , tapi setelah mencuba masih lagi tidak berhasil untuk compress page asp.net.

Setelah menggunkan cara edit script tidak berhasil saya terjumpa satu tool untuk edit metabase.xml dlm ISS. Tool tersebut boleh didownload di
Internet Information Services (IIS) 6.0 Resource Kit Tools



Step seperti berikut
- Enable Compression in IIS - Click Properti pada WebSite Node dalam IIS dan pilih tab Service, Check dalam checkbox Compress application files dan Compress static files.

- Seperti gambar yang diberi edit HcScriptFileExtensions pada gzip dan deflate dan letakkan aspx,axd,asmx,cc,js , dan edit juga HcDynamicCompressionLevel kepada 9.

Anda boleh lihat hasil menggunakan FireBug dalam browser FireFox.

2 comments:

Anonymous said...

hi bro, zhaff here. dulu2 kite penah jumpe. wa tatau plak ade buat blog. thanks for the IIS compression tip. nanti buleh try.

ryzam said...

ok good luck try IIS Compression tu..