Wednesday, August 01, 2007

Abstract Domain Part 001

Kemahiran dalam merekabentuk domain yang mantap memerlukan usaha melakukan sendiri latihan dengan memodelkan problem tersebut. Cara sama seperti mana belajar matematik, iaitu kita kena rajin buat latihan dan mempunyai daya analisa yang tinggi, daya analisa yang tinggi datang InsyAllah jika anda sudah biasa dengan latihan-latihan memodelkan domain. InsyAllah semasa memodelkan domain anda akan nampak pattern-pattern analisa yang sama dengan masalah sebelumnya.

Dalam siri ini, insyAllah saya akan hasilkan beberapa abstract domain model . Abstract ertinya domain yang masih lagi bersifat "high level".

Domain Module Access Management:
Minggu lepas terdapat perbincangan antara saya dan rakan-rakan dan mereka minta analisa saya berkaitan bagaimana nak control user yang mempunyai roles supaya ada pelbagai access right terhadap module page yang dibina.

Sebagai contoh User A mempunyai 2 roles iaitu CustomerServices dan juga sebagai SeniorCourier. Untuk roles CustomerServices terdapat pelbagai access right boleh diberi kepada roles tersebut seperti FullAccess untuk Module A dan ReadOnly untuk Module B.

Contoh abstract domain seperti dibawah

0 comments: