Monday, October 01, 2007

Problem semasa test domain menggunakan Nhibernate

Masalah yang dihadapi ini tidak terlalu besar cuma agak melambatkan development process. Seperti biasa aku akan ada 3 jenis test didalam unit test project iaitu Integration Test antara layer dari presenter<->services<->domain<->persistence dan dalam test ini penggunaan libarary mock object seperti Rhino Mock,NMock adalah mesti.

Manakala test yang paling penting ialah test domain, dimana untuk setiap method dalam domain perlulah ditest sekurang-kurangnya sekali, dan untuk mendapatkan coverage code yang dah ditest dan code yang tak disentuh lagi boleh guna NCover dan NCoverExplorer.

Masalah aku ialah bila aku buat domain test aku dah define properties name yang aku nak guna dalam test, tapi bila aku generate domain untuk persistence, ActiveWriter akan generate properties untuk aku. So nak combine apa yang dah dibuat dgn apa yang digenerate agak leceh, walaupun aku boleh guna cara partial class tapi tak best sgt.

Al-Madinah SCORM Project
Minggu lepas balik kampung dengan family semua gerak pkl 11.00 malam dari shah alam sampai melaka pkl 3 pagi.. argh aku berhenti tidur kat R&R 2 kali, sekarang nie aku cepat mengantuk bila bawa kereta kat high way... samer gak kes balik dari melaka ke shah alam malam tadi.. tapi Alhamdulillah aku berhenti rehat 1 kali je kat Hentian Senawang. Aku agak busy walaupun balik kampung, aku kena tengok SCORM LMS , macam maner fungsi SCORM , apa dia SCORM etc.. Alhamdulillah malam minggu lepas aku tidur lepas sahur. cuba buat satu test code unutk membolehkan courseware talk dengan LMS menggunakan SCORM API. Berjaya memahami API SCORM dalam 20% :) okalah tu ekk..

Aku juga kena buat comparison antara 2 open source project dokeos dan claroline.NET, nak kena submit malam nie.

0 comments: