Thursday, October 04, 2007

Pengalaman menginterview software developer

Aku tidak ada banyak pengalaman dalam menginterview software developer, so kira aku barulah juga menceburi (disuruh) untuk menilai calon-calon software developer. Setakat ini ada 6 orang yang telah aku interview, sebelum nie aku yang selalu kena interview. Cuma bila candidate nie masuk dalam bilik interview, aku tak sampai hati nak tanya soalan-soalan yang maut :) walupun gaji yang diorang minta tu tinggi, sebab bagi aku sessi interview hanyalah sekadar untuk menilai tahap keyakinan seseorang bukan hendak menilai sangat tahap skill, jika hendak menilai tahap skill aku prefer sediakan kertas soalan dan diorang jawab. Ada beberapa peristiwa yang agak kelakar, ada satu soalan diajukan pada seorang calon tentang keupayaan beliau untuk long hour working, dgn yakin dia jawab dia tiada masalah cuma selepas pukul 8 malam dia mesti kena stop tak boleh teruskan hahaha, dia kena balik tidur... kita org pun gelak, salah sorang yang interview tu cakap..ya kita bukan tak bagi you tidur. Ada juga yang sengaja diprovoke soalan jika gaji yang diberi sama, tapi peluang ditempat baru dari segi experiance technology lebih so bagaimana berminat? Calon tersebut dari muka berseri, tiba-tiba senyap je.. kita org tgk pun nak tergelak, tahan je dalam hati.

Ok lah criteria yang aku prefer untuk work dalam team aku tak semestinya excellent programmer, tapi aku suka ikut style XP dimana , average programmer yang active communicate dalam team lebih berjaya dari excellent programmer tapi hanya duduk dalam pulau yang tersendiri.

3 comments:

Anonymous said...

Wah POS dah start cari org rupanya yee.. tak bagitau pon hehe

Anonymous said...

aku salah sorang daripada yg di interview..hehe..

Anonymous said...

Bila sesi interview ni, dlm bulan October?