Tuesday, November 20, 2007

Project Structure dalam DDD


Sebelum ini aku mempunyai pelbagai versi domain model project structure berdasarkan pemahaman aku ketika itu, dan juga ada juga cara solution yang cuba-cuba. Cuma sekarang ini aku lebih tumpukan kepada style Domain Driven Design, maka domain model structure juga aku follow DDD, cuma dalam DDD group tak ada standard domain model structure.


Cara aku design ialah dengan groupkan domain model dalam Aggregate dimana nama folder akan follow nama Aggregate Root, untuk domain project diatas UML design adalah seperti berikut.

Cuma didalam domain model repository hanyalah interface bukannya concrete class. Implemantation repository boleh diletak di Infrastructure project atau DataAccess project. Cuma aku masih confuse tentang ApplicationService adakah app service juga mempunyai interface di domain model?

0 comments: