Monday, March 13, 2006

Macam-macam pasal Development

Minggu lepas saya dah download 2 tools development
1. Visual Web Developer 2005 Express Edition
2. Visual C# 2005 Express Edition

Saya cuba lah try satu 2 contoh starter kit yang diberi download secara percuma, first sekali yang saya interesting ialah berkaitan Generic.. tapi masih kabur lagi,belum start any test guna Generic, so tak dpt nak beri input.

Cuma dalam Web Developer kita tidak boleh lagi add additional C#/VB.Net project dalam solution tersebut, dalam Web Developer ada disediakan satu special folder untuk tulis library dlm language yang dipilih , nama folder tersebut App_Code, so any c# /VB.Net class boleh tulis dlm folder tersebut.

Any project kita boleh tulis guna Visual C# dan add reference dlm Web Developer, so untuk project mcm nie... mesti buka 2 visual tools.. jika guna yang free lahh..kalau guna Visual Studio Standard Edition dan keatas, semua project boleh ada dlm satu solution dan pelbagai project boleh add dalam satu solution.

NHibernate & DDD
Development project untuk contoh NHibernate & DDD saya dah buat, Alhamdulillah setakat ini process design dan coding code berjalan lancar..cuma minggu lepas tak dpt update banyak.. a few friends dlm DDD yahoo group dah review code project ini.. and tunggu feedback je lahh..
Future plan nak masukkan generic implemantation dlm code..

Salah seorang member dlm group bagi saya contoh bagaimana dia implement nworkspace archictecture design http://www.jnsk.se/weblog/posts/nworkspacewhy.htm
.. nice design saya tgk.. but tak sama dgn konsep yang saya design.


0 comments: