Tuesday, March 28, 2006

Domain Driven Design, NHibernate & SpringFramework - Part 1

Saya dah lama bercadang hendak menulis tentang Domain Driven Design, NHibernate dan SpringFramework dan menggunakan ketiga-tiga teknologi ini dalam asp.net (C#) cuma masa saya agak terhad, saya juga cuba untuk sekurang-kurangnya memberi pengenalan akan teknologi-teknologi ini..InsyAllah.Saya juga akan listkan beberapa tools dan link website yang saya fikirkan menarik.

Untuk membina sesuatu software yang boleh di kategori sebagai enterprise, analisa keseluruhan perlu merangkumi design,performance dan flexiblity. Selain dari itu kebolehan code2 yang ditulis untuk menerima perubahan-perubahan baru (requirement) juga perlu di ambil kira.

Pertama sekali NHibernate library perlulah di download di NHibernate Official WebSite.
Selain dari itu saya juga menggunakan SpringFramework.Net untuk Dependency Injection. Dynamic Link Library dan source code untuk SpringFramework.Net boleh di download di SpringFramework.Net.

Domain Driven Design bukan tools atau software sebaliknya merupakan Agile process dalam software development. Terpulang kepada developer..hendak guna agile process yang sesuai.. seperti Test Driven Design, Rational Unified Process, Feature Driven Design , XP-programming atau lain-lain. Info berkaitan Domain Driven Design.

Jadi saya dah senaraikan 3 sumber utama untuk first Simple Project Tutorial ini.

0 comments: