Tuesday, September 21, 2010

UI ke Business Process - 60% project lewat

UI masih lagi menjadi masalah utama kalau tidak pada developer lain tapi pada diri aku sendiri. Walau ada pelbagai framework yang dikategorikan sebagai Rapid Applicaton Development, tapi aku masih lagi mengambil masa yang lama untuk membolehkan UI code work dengan back end code dgn lancar.Nie bukan bermaksud UI design tetapi lebih kepada UI funcionality, bagaimana UI kawal state dan sebagainya. Kalau setakat untuk look and feel memang tidak dinafikan banyak UI framework yang lain hasilkan look and feel yang awesome. Itu dari sudut layout dan color. Dari sudut application developer, anda masih lagi perlu menyentuh UI code setidak-tidaknya untuk sesuatu event itu trigger dari tindakan user, seperti click button untuk hantar maklumat ke database. Cuma jika fully plain html form, rasanya kurang sedikit masalah-masalah ini.


Kepopularan Ajax pun tidak banyak membantu, kenkadang lebih membebankan dgn ketiadaan IDE yang betul-betul WYSIWYG.

So apabila tiba pada level nak menghubungkan code-code ini ke business logic, pengalaman aku memang akan ada sedikit rintangan.

Aku tak berapa sure dari camp Ruby atau any Rails followers yang lain seperti grails etc. Masih lagi mencari UI framework yang seperti ASP.Net yang laju dari segi development dan laju dari segi performance loading.

Dicussion/pandangan aku dari context enterprise/product bukan pet project suka-suka, but something yang anda boleh jual dan customer boleh terima dari segi penampilan dan juga dari segi core business process.

1 comments:

Anonymous said...

Tuan guru,

Utk dunia GWT skang dah ader designer. Maybe akan lebih mudah kot buat ajax