Thursday, September 30, 2010

Idea kelebihan/bakat atau kesungguhan

Kebelakangan ini aku sering terfikir mencari sesuatu "benda" yang aku boleh buat berdasarkan kemahiran ilmu teknologi yang diberikan Allah pada aku. Tapi masih buntu. So disekeliling kita hari ini penuh dengan teknologi sama ada datang dari barat atau datang dari kelompok masyarakat kita. Penghasilan teknologi pun datang dari secebis idea yang dikembangkan dan kemudian menjadi realiti .Aku pernah terdengar yang kebanyakkan manusia hanya mengguna 10% dari kebolehan otak/akal yang Allah bagi pada kita. Lagi 90% masih tersimpan di cell-cell otak yang belum dirangsang.

Kalau kita dapat menggunakan atau meningkatkan penggunaan kelebihan tersebut kepada 20%, banyak idea yang kreatif boleh dibangunkan. Aku juga tak pasti adakah faktor bahasa mempengaruhi tahap idea seseorang? Orang yang kreatif yang banyak idea, otak kanan banyak memainkan peranan.

1 comments:

peysal @ peysource said...

Dah 4 tahun aku cuba nak buat pet project sampai skang tak jalan2. Tapi skang aku berazam nak buat tag features pada fb for android. Tensen tangkap gambar kat hp takleh tag.

Memang kesungguhan kena ada