Wednesday, March 10, 2010

Macam mana

Aku tak ade idea nak tulis apa, ada masa sikit sebelum nak sambung buat kerja, aku cuba bawa satu normal scenario dalam software development design. Contoh aku diminta develop online POS (Point Of Sale) untuk pasaraya besar , jadi boleh bayangkan per day transaction memang dijangkakan banyak. Dan normal domain model design ialah seperti ini.



Ok untuk create new order tiada masalah, kita hanya point order as agreegateroot dan yang lain semua dihandle ORM untuk persistence. So apabila sudah selesai, requirement lain ialah hendak list order record per day or per hour etc, seperti tertera dibwah nie. Ambil contoh customer nie berdaftar menjadi member (macam Jusco members card,Giant members card)


So macam mana?, Aku perlu query ke table order join ke customer join dengan orderitem join dengan product dan join dengan price dan result aku akan dapat list macam kat atas tu.


Adakah cara macam tu efficient?.. mungkinlah kot sebab selama nie aku buat cam tu... Habis tu tak de cara lain?.. ntah le ada agaknya tapi nie yang biasa orang buat..so aku follow je

Kalau boleh buat macam nie



Tak banyak kerje ke nak buat lagi satu domain view?.. habis tu kalau requirement berubah dia nak lagi satu column kat view tu macam maner?? kalau dia update order record tadi macam maner lak record kat view tadi...

Siapa boleh tolong bagi pendapat....

0 comments: