Tuesday, August 08, 2006

ItemBanking - Analisa

Malam tadi saya start analisa project freelance yang baru ItemBanking, buat sikit simple requirement dan beberapa process flow. Agak menarik juga untuk design domain model bagi ItemBanking. Saya start dgn domain Course dan lebih kurang 3 jam, saya dah completekan 60% domain yang terlibat dalam ItemBanking.

Tengok jam dah pukul 1 pagi, tengok anak dah tidur, dia macam haus, saya pergi buatkan susu dan perhatikan dia minum..

Tgh hari tadi company yang pernah ambil saya buat freelance project eTender call saya, minta saya datang discuss satu lagi freelance project database driven juga. Alhamdulillah dapat satu lagi project, insyAllah rezeki anak dan keluarga. Saya berani untuk ambil project ini kerana project ItemBanking saya hanya terlibat dalam core design dan bukannya dalam UI.

Saya ada juga discuss dgn seorang kawan untuk buat 1 hari free class introduction unutk Domain Driven Design dan Test Driven Design, skrg nie nak dapatkan masa dan tempat.

5 comments:

Anonymous said...

menarik blog ni. harap boleh jadi cam blog Bro Handi...banyak ilmu. Pasal free class tu, heheh memang menarik..nak join :). Kalau jadi n boleh join, just post kat sini....nanti saya contact bro lain kali.

Name Company said...

err salam

hebat gak blog ni leh sy tnya abg ni lulusan mana tp cam menarik je database2 ni err nk gak join:P

ryzam said...

@anonymmous
bro hamdi kira guru saya :) .. saya pun masih banyak yang hendak belajar dari beliau..

InsyAllah kalau jadi buat kelas tersebut dialu-alukan unutk hadir

tha142
w'salam
actually saya tak banyak sgt bincang tentang database design, gambarajah yg ader tertumpu pada domain model, lebih berbentuk konsep mankala database design dah masuk ke dalam implementation

Anonymous said...

ryzam aku tertarik dgn DDD yg ko tulis dlm blog nih... tapi aku masih lagi samar2 mengenai DDD dan penggunaannya. kalau boleh, aku nak blajar dari ko.. mungkin nak jmpa tu agak susah sbb dgn tugas harian dan jugak freelance job aku. Oleh itu, seandainya ko ada some sort of tutorial dalam bentuk word doc yg ko sediakan sendiri, alangkah bahagianya idup ku.. hehe..

shahzshafie@yahoo.com

Anonymous said...

mmg bagus blog ni.bnyk info dan maklumat tentang dunia software development, programming n it.semoga terus maju jaya.