Friday, August 04, 2006

Development Issue

Design domain model memerlukan latihan yang berterusan, setiap applikasi memerlukan cara yang berlainan.

Jadi perlu diingat design domain model bukan nyer didapati dalam bentuk teori, seseorang boleh tulis panjang lebar dan bermacama teknik nak buat design model, tapi unutk merasai cabaran sebenenar design domain model ialah dengan ambil kertas kosong dan conteng apa-apa domain yang terlibat dalam aplikasi, latihan demi latihan memastikan anda faham bagaimana handak menyelesaikan sesuatu masalah.

Saya juga adakala bila design domain model..memerlukan beberapa kali tune design baru dapat domain model yang pada saya, saya berpuashati.. adakala bila saya dah jalankan unit test, then saya dapati domain model saya tidak boleh menampung tambahan keperluan jika ada, jadi saya kena pergi semula ke domain model buat perubahan dari segi tambahan atau kurangkan domain model atau pun perubahan dari segi relation antara domain.

0 comments: