Tuesday, June 02, 2009

Msc Malaysia Open Source Conference 2009

Agak terbatas waktu untuk aku update latest news etc. 2 hari aku hadiri seminar Msc Malaysia Open Source Conference 2009 di Berjaya Convention Center dengan tema Open to Change.

Aku rasa nie pertama kali aku hadiri event besar untuk open source dan tiada beza dengan seminar yang biasa aku hadiri anjuran Microsoft, suma dalam MS Tech Ed, free gift tu lagi banyak, tanya soalan pun boleh dapat ipod/baju. Aku memang jarang nak bertanya soalan pada speaker cuma masa Presentation Adempier ERP aku bertanya soalan kenapa team beliau tidak menggunakan ORM yang strong lebih-lebih lagi app tersebut di develop dalam Java, so kebiasaanya Hibernate akan menjadi pilihan, tapi bila dia demo dan tunjukkan sedikit code java, aku nampak ada command SQL dalam code. Jawapannya dari awal project nie dah di develop sedemikian rupa dan line of code/features/module dah besar banyak dan untuk mereka port semua dataaccess function kepada Hibernate akan ambil masa yang lama dan Unit test mereka tidak sekuat untuk menahan gegaran refactoring.

Lain-lain session yang aku masuk ialah OpenID/AOuth, Moodle Tips. Ada beberapa keynote dari Google team members. Makanan memang best A+, aku paling puas hati tentang makan.

1 comments:

MK said...

Makanan memang A+. Kalo pegi sebagai student memang lagi berbaloi.. 4 hari berturut turut makan mcm tu.

PCBSD punya talk dari Matt Olander, banyak membuka mata, macam mana nak run company yang guna fully open source (ixSystems fully OSS).

Talk yang diberikan oleh Rhythms & Hues juga banyak mendedahkan proses pada dunia animasi. Kemungkinan pada masa depan org tak guna Maya dah, mungkin guna Blender.

Last day punya lightning talk oleh Ben Balbo ada menyangkal beberapa point pada session Hot Topics on Open Source Security. Dan talk oleh Anthony Baxter pasal PetaMengurangi (MapReduce).

Paling kecewa internet access. Heh.