Saturday, December 01, 2007

User Story : Siri 1

Siri pertama aku untuk demo agile teknik gabungan beberapa tools/lib dan process dalam software development.
Aku plan hendak guna style video tapi laptop kat rumah aku nie tak de microphone, kalau aku record pun tak de suara.

Pertama aku nak perkenalkan User Story, kemudian dari user story aku akan buat simple domain model dan kemudian buat unit test yang juga simple untuk melihat keberkesanan domain model tersebut dan buat refactor kepada domain model jika ada dan juga refactor semula unit test untuk kembangkan lagi kemungkinan-kemungkinan yang difikirkan sesuai. Tapi yang penting bermula dengan kecil dan yang mudah dan jgn sesekali terover design dan juga terover test tidak bagus untuk kesihatan developer :)

Aku plan untuk buat User Story Application XPProgramming dimana applikasi ini berkeupayaan untuk merekodkan user story. User story mempunyai pelbagai variasi untuk dibuat. Aku suka style BDD user story.
Start:
Sebagai User/DomainExpert/StakeHolder, aku boleh:
- Rekodkan maklumat user story, oleh itu aku boleh tahu detail user story yang aku rekodkan dan perlukan dalam sesuatu project


Sebagai Solution Architect, aku boleh:
- Rekodkan maklumat project yang akan di bina, oleh itu aku boleh perkenalkan overview tentang sesuatu project
- Boleh pilih project dan setkan berapa kali iteration untuk project, oleh itu aku boleh setkan masa mula dan expected masa tamat sesuatu project.
- Boleh pilih user story dan letakkan tugas pembinaan kepada developer yang dipilih.
- Boleh letakkan priority pada setiap user story.
- Boleh setkan point untuk setiap user story atau point untuk project.
- Boleh setkan untuk setiap iteration ada berapa minggu didalamnya.
- Boleh setkan unutk setiap iteration user story yang akan dimasukkan.


Sebagai Developer, aku boleh:
- Lihat rekod user story yang ditulis User, oleh itu aku boleh tahu senarai user story yang telah direkod oleh user.
- Lihat rekod user story yang diletakkan pada diri sendiri.
- Lihat rekod user story yang diletakkan pada developer lain.
- Boleh letakkan estimate masa untuk setiap user story yang diberi berdasarkan point.

0 comments: