Tuesday, July 03, 2007

NUnit, MbUnit, NCover dan NCoverExplorer

Hari nie saya nak tulis tentang testing tools yang saya guna, supaya saya tak lupa, sebab lepas meeting pagi tadi, ada group yang minta saya hasilkan test report dan report ini jarang saya buat then bila nak hasilkan report tersebut dah terlupa caranya.

Pada kebiasaan bila run test, saya hanya melihat result yang dihasilkan dan kemudian tambah lagi test case, tapi kali ini automated test melibatkan beberapa applikasi dan autamated ini ialah fokus pada Integration test diantara applikasi tersebut maka report sangat penting untuk ditunjukkan kepada business owner.

Ada 4 tools testing yang saya guna kan, dan bukan kesemua digunakan secara serentak tapi mengikut keadaan. Biasanya untuk normal case apabila saya buat TDD saya suka gunakan NUnit GUI untuk run test dan dapatkan result.



Manakala untuk dapatkan statistic code, berapa banyak code dalam unit test dah melalui test sequence saya menggunakan NCover dan NCoverExplorer.



Tak sempat nak habiskan cerita pasal tools nie.. nanti senang2 sambung semula.. aaaa

1 comments:

Anonymous said...

bagus la artikel ini....tapi tak button digg....kalau ada boleh digg ke digg.com.my....hehehe....anyway...keep up good blog..i suka baca blog saudara