Friday, July 07, 2006

Berhijrah ke Company baru

A'salam
Lama tak dapat nak update any new, any development software, walau dihati terasa ingin meneruskan artikel berkaitan DDD and TDD tapi masih belum dapat tunaikan hajat tersebut. 2 minggu nie..saya agak pening sikit nak buat keputusan berkaitan kerja.

Pada mulanya saya senang hati untuk terima tawaran company P, memandangkan saya dah 6 tahun di company T dan terasa ingin menambah ilmu baru di persekitaran yang lain. Tapi perasaan mula berbelah bagi apabila Assistant GM jumpa dan minta saya fikirkan semula hasrat saya hendak berpindah kerja. Dia tolong push to management untuk offer saya something yang menarik tapi GM HR company T agak cerewet sikit dan saya buat keputusan untuk terima company P, cuma apa yang saya tahu GM saya masih lagi tak puas hati dan nak fight dgn GM HR untuk dapatkan apa yang saya letakkan.

Saya agak terharu dengan AGM dan juga GM company T, bersusah payah untuk bawa issue ini ke management level.. ini jugalah antara sebab saya 50-50 untuk gerak ke company lain. Semoga Allah balas jasa baik mereka berdua.

Company P, saya akan berkerja sebagi Senior Software Engineer (.Net/Microsoft Enviroment) cuma di sini saya sebagai terikat sebagai perkerjaan kontrak 3 tahun. Jika performance saya bagus, insyAllah akan disambung lagi.

Dan di company ini, cabarannya agak besar, insyAllah segala ilmu dalam OOAD, DDD dan TDD saya akan gunakan dan saya juga berharap dapat mempelajari dari mereka yang lebih berpengalaman di company P dalm bidang ini.

Notis perletakkan jawatan ialah selama 3 bulan, jadi dlm jangka masa tersebut beberapa perkara saya kena tune, seperti masa berkerja dan juga hendak cari rumah sewa yang baru..dekat sikit dengan tempat kerja tersebut.

Saya masih lagi tak boleh komen suasana kerja disana macam maner..saya hanya berdoa agar saya boleh hadapainya dengan sebaik mungkin. Saya perlukan masa yang seimbang antara kerjaya dan family 60% pada family - 40% pada kerja. Upah memang agak penting dalam ekonomi sekarang dimana semua barang keperluan rumah naik.. perbelanjaan harian juga naik.

2 comments:

Ikhwan Hayat said...

Kompeni P? Kerja dgn En H dan M ke?
Tahniah la cenggitu.. Good luck..

ryzam said...

Dapat agak ekk company apa.. :) Yup kerja dengan group mereka, hari nie kalau second offer dari company T still tak menarik , insyAllah saya confirm terima company P