Friday, June 29, 2007

LINQ to SQL first try

Emm, saya dah lama tak tulis ADO.net dataaccess punya code dan saya akui saya banyak dah lupa macam maner nak guna SqlCommand, SqlConnection etc, pernah ada satu adhoc nyer project memerlukan saya buat connection ke database dan query simple data dan bayangkan saya terpaksa google dan pergi ke ADO.Net QuikStart unutk start buat SqlConnection dan cari mcm maner nak pangil connection string.

Ini adalah kerana kesemua project yang saya buat jika terlibat dengan database saya akan menggunakan NHibernate sebagai OR Mapper, jadi memang patut skill ADO.Net saya pupus macam tu sahaja, saya tak menyesal pun..hahaha :) mesti pengikut setia Microsoft ADO.Net yang menggunakan DataAccess Application Block pada semacam je.

Anyway hari nie ada kelainan sedikit, saya terbaca beberapa comment tentang LINQ to SQL tapi belum pernah tergerak hati lagi nak mencuba, ntah lepas habis run automated test dgn jaya, saya tergerak untuk godek-godek serba sedikit LINQ to SQL , mcam maner rupa nyer, LINQ itu sendiri memang saya faham apa ke bende nyer, tapi bila dah terlalu banyak codename dlm .Net nyer group saya pun jadi pening. Saya rasa ada bnyk lagi tech baru dlm .Net saya tak tahu mcm Jasper, Astoria dan beberapa project lain yang nama codename pun saya tak ingat.

Ok lah saya tunjukkan mcm maner saya start guna LINQ to SQL tapi nie shorcut je, saper minat try sendiri :)

- Create Orcas project
- Add LINQ to SQL File
- Create SQL Connection Database di DataConenction
- Lepas tu coding LINQ

Contoh mcm gambar ini







Code yang ditulis:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace LINQToSQL
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
NorthwindDataContext ndc = new NorthwindDataContext();
var prod = from p in ndc.Products
where p.Category.CategoryName == "Seafood"
select p;
foreach (Product p in prod)
{
Console.WriteLine(p.ProductName);
}
Console.ReadKey();

}
}
}


Ringkasan:
Emm masih tak boleh nak lawan NHibernate sebab, NHibernate kekuatannya ialah rich domain context dan LINQ to SQL masih lagi relational database driven context.

Simple MVC Test Konsep

Pagi nie, sementara tengah tunggu file dari another group untuk buat automated test, saya cuba try simple coding konsep mvc. Bila try simple coding mcm nie lebih menjadikan kita faham akan sesuatu pattern itu. Tapi saya tak sure adakah konsep yang saya fikirkan nie betul atau pun tidak.

Pattern MVC terdiri dari tiga element, Model, View dan Controller. Controller akan menjadi raja dalm kes MVC, Controller akan manipulate data dari Model dan akan panggil which View untuk process seterusnya.

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Collections;

namespace MVC
{
public class Program
{
public static void Main(string[] args)
{
IndexController ic = new IndexController();

ic.Index();
ic.Save();

Console.ReadKey();
}
}

public class IndexController
{
Hashtable ht = new Hashtable();

PersonView pv = new PersonView();

public void Index()
{
Person p = new Person();
p.Name = "Azam";

ht.Add("name", p.Name);

string indexHtml = pv.IndexHtml();

indexHtml = indexHtml.Replace("$name", ht["name"].ToString());

Console.WriteLine(indexHtml);

}

public void Save()
{
ht.Add("save", "Record Has Been Saved");
string indexHtml = pv.SaveHtml();
indexHtml = indexHtml.Replace("$save", ht["save"].ToString());

Console.WriteLine(indexHtml);
}
}

public class Person
{
public string Name;
}

public class PersonView
{
public string IndexHtml()
{
return "Name :$name";
}

public string SaveHtml()
{
return "Save :$save";
}
}
}

Output:

Name: Azam
Save: Record Hass Been Saved


Code diatas memang simple dan itu hanya lah 0.1% dari MVC yang real. :)

Thursday, June 28, 2007

Object Modeling, Tahap Advance ke ? Part 1

Ok tajuk kat atas tu saya ambil dari seseorang yang saya anggap Guru, saya banyak belajar dari beliau dan hingga sekarang masih lagi berguru :)

So artikel ini adalah berdasarkan Object Modeling yang telah disediakan oleh beliau di link ini TulisanInsan.

Saya minat nak try side by side TDD and Design Domain, so saya akan demo basic dari UML dan start buat simple test dan tambah lagi dan lagi dan lagi.. :)

Pada saya Pelanggan ada 2 konteks sama ada perlu dimasukkan dlm object atau ianya external object yang akan communicate melalui PelayanKaunter tapi tak begitu penting dlm sistem, mungkin juga pelanggan ini akan penting dalam sistem dan bukan menjadi external object jika maklumat pelanggan itu diperlukan atau ada apa-apa information dari pelanggan yang akan memainkan peranan dalam aplikasi tersebut. Jika kita banyangkan aplikasi ini adalah seperti KFC atau Mc Donalds, pelanggan tak berapa penting.. itu pendapat saya. Saya juga akan cuba menggunakan sebanyak mungkin Fluent Interface semasa buat TDD.

First saya akan bahagikan Test Suite saya kepada beberapa suite, unutk permulaan yang penting sya akan buat CreateTest suite. Test ini akan menumpukan test creation object.

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

using Domain.KaunterMakanan;
using NUnit.Framework;

namespace KaunterMakanan.Test
{
[TestFixture]
public class CreateTest
{
[Test]
public void CreatePelayanKaunter()
{
PelayanKaunter pk = new PelayanKaunter();
Assert.IsNotNull(pk);
}

[Test]
public void CreatePesananMI()
{
PesananMI pmi = new PesananMI();
Assert.IsNotNull(pmi);
}

[Test]
public void PelayanCounterCanCreatePesanan()
{
PelayanKaunter pk = new PelayanKaunter();
pk.CreatePesanan(new PesananMI());

Assert.AreEqual(1, pk.PesananLists.Count);
}


}
}


Code diatas hanyalah test suite dimana belum ada domain lagi dibuat.So bila run code diatas memang akan menjadi fail. So kita perlu ada object PelayanKaunter dan PesananMI

using System;
using System.Collections;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace Domain.KaunterMakanan
{
public class PelayanKaunter
{
}
}


using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace Domain.KaunterMakanan
{
public class PesananMI
{
}
}


So next kita run semula code kita dan 2 dari 3 Test Suite akan hijau manakala Test Suite PelayanCounterCanCreatePesanan still merah, ini adalah kerana kita masih lagi tidak mempunyai method CreatePesanan didalam object PelayanKaunter. Next kita akan refactor code PelayanKaunter dengan tambah method CreatePesanan() dan berdasarkan usecase En Hamdi PelayanKaunter boleh create many PesananMI.

using System;
using System.Collections;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace Domain.KaunterMakanan
{
public class PelayanKaunter
{


protected List<PesananMI> pesananLists = new List<PesananMI>();

public List<PesananMI> PesananLists
{
set { pesananLists = value; }
get { return pesananLists; }
}

public void CreatePesanan(PesananMI pesananMI)
{
pesananLists.Add(pesananMI);

}
}
}


bersambung

Friday, June 22, 2007

Update



*Gambar team, selepas makan kat Muzium Kesenian Islam

Saya sebenarnya menulis bukan sebab nak mengajar sesiapa atau nak tunjuk pandai,sebab saya sendiri tak pandai dan tak reti nak mengajar, cuma saya rasa untuk saya lebih faham.. saya perlu luahkan apa yang saya faham, sebab saya tak de murid maka saya luahkan dlm bentuk penulisan..dan saya tak ambik sesiapa jadi murid saya dlm bidang soft dev .. sebab saya categori org yang masih menuntut ilmu. Saya tak plan sgt tentang bahasa apa hendak tulis, sebab tu tatabahasa saya agak berterabur, saya bukan org sastera .. :)

Saya dah lama tak update pasal kerja, kerja kat company P, ok menarik.. enviroment pun agak tenang didalam team cuma ada bebrapa cubaan serangan dari luar, yang tak berapa suka kot melihat team ini memperkenalkan a few technolgy dlm soft dev. Saya masih lagi lead .Net team tapi saya memilih jalan alternatif.. :) .. walau org melihat kalau developer dari camp microsoft , mesti berfikir cara development soft akan follow cara yang di perkenalkan microsoft "pattern and best pratices from microsoft", saya agak terbuka dalam aliran soft dev, saya juga agak terbuka dlm memilih technology, saya tak memperkecilkan tech yang di develop oleh group lain *Java,Ruby etc, pada saya jika product mereka bagus ..saya akui dan jika berkesempatan saya juga berminat hendak mepelajari jika pun tidak secara direct tapi teknik penghasilan technolgy tersebut. Latar belakang saya juga dari java, jadi keinginan untuk ambil tahu perkembangan Java masih lagi ader.

Dalam handle .Net team di sini saya lebih memilih menggunakan agile process, dimana buat sedikit dan deliver kepada client kemudian ubah dan tambah lagi. Client tak semestinya client dalam ertikata apa yang kita faham.. dalam dev soft client saya boleh terdiri dari programmer yang perlukan code dan design saya dan juga dari QA unutk jalankan test dan dari pihak management sendiri.So bila saya develop sesuatu, lagi cepat saya bagi programmer untuk test dan extend code tersebut dan juga QA untuk test lagi cepat dan berkualiti code tersebut.

TDD dan DDD merupakan dua cara yang saya praktikan untuk buat agile, terdapat beberapa tools untuk menyokong process ini.Saya selesa dengan cara ini.

Emm .. apa lagi..nak update.. kerje lain:).. walau ader terfikir tapi bukan dlm jangka masa terdekat.

Thursday, June 21, 2007

Anounymous Method

Anonymous Method new features dlm .Net 2.0, baru je nak cuba faham kan apa adavantage guna anonymous method. Perkara utama dlm anonymous method ialah ianya boleh buat inline method dan memudahkan untuk baca dan maitainbility code.

Anonymous method menggunakan delegate. Dan di dalam .Net 2.0 untuk declare delegate cukup mudah -contoh:


public delegate void Print();

atau

public delegate string GetPrintValue();

atau

public delegate void PrintValueWithParameter(string param);


Kebaikan delegate ialah execution method boleh ditangguhkan sehingga dikehendaki oleh client. Contoh dibawah ialah bagaimana untuk guna Anonymous Method

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Data;

namespace Delagate1
{

public class Program
{
public delegate void PrintLine();

public static void Main(string[] args)
{
PrintLine pl = delegate() { Console.WriteLine("Print Line"); };

pl();

Console.ReadKey();

}
}
}



Code dibawah ini dikenali sebagai Anonymous Method

 PrintLine pl = delegate() { Console.WriteLine("Print Line"); };



Saya bawa contoh dlm real life sebegini. Katakan anda sebagai bos sebuah company mencuci bangunan, anda ambil pekerja dan beri latihan , sebuah company lain hendak bersihkan bangunan dan ingin menggunkan khidmat company anda. So kat sini perkerja tadi boleh dijadikan anoymous method untuk buat kerja mencuci dan juga apa method lain yang follow contract delegate dan anda wakilkan pekerja tersebut unutk bersihkan company yang ingin buat cucian.. :) ..waktu ini,idea ini saja yang terlintas kat kepala otak.. :) so mcm maner bentuk code.


using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Data;

namespace Delagate1
{

public class Program
{
public delegate void PrintLine();

public static void Main(string[] args)
{
PrintLine pl = delegate() { Console.WriteLine("Print Line"); };

pl();

CompanyCuci cc = new CompanyCuci();
Delagate1.CompanyCuci.ICuciLantai cl = cc.DapatkanPencuci();

CompanyYangNakCuci cnc = new CompanyYangNakCuci();
cnc.NakBersihkanLantai(cl);

Console.ReadKey();

}
}

interface ICuciLantai
{
void CuciSemua();

}

class CompanyCuci
{
public delegate CaraCuci ICuciLantai();

public ICuciLantai DapatkanPencuci()
{
return delegate()
{
Console.WriteLine("Start Mencuci");
return new CaraCuci();
};
}
}

class CaraCuci : ICuciLantai
{
#region ICuciLantai Members

public void CuciSemua()
{
Console.WriteLine("Sedang Mencuci");
}

#endregion
}

class CompanyYangNakCuci
{
public void NakBersihkanLantai(Delagate1.CompanyCuci.ICuciLantai cl)
{
cl().CuciSemua();
}
}
}

Ouput:
Start Mencuci
Sedang Mencuci

Tuesday, June 12, 2007

SQL Server 2005 Compact Edition

Semasa develop Autometed Test (AT) untuk scanner simulator, saya decide menggunakan SQL Server 2005 Compact Edition menggantikan SQL Server CE yang digunakan didalam Scanner Symbol MC3000, dan mengikut design AT, unutk menjalankan scanner, ianya perlu di mulakan dari AT dan Web Services menjadi medium antara AT dan Scanner Simulator. Apabila saya excute unit test, saya dapat error "SQL Server Compact Edition is not intended for ASP.NET development".

Saya google dan find beberapa info, dimana SQL Server COmpact Edition memang tak support ASP.Net by default, tetapi ada work around. Ok ini adalah kerana SQL Compact Edition tidak optomized untuk serve sebagai database untuk web site/web services dan juga tidak support untuk multi user connection. Ia di gunakan sebagai embedded database didalam aplikasi. So workaround yang boleh dibuat ialah jika hendak menggunakan Compact Edition bersama Web Services,ianya hanya unutk synchronization ataupun single user dan code untuk tukar behavior SQL Server Compact seperti berikut:

AppDomain.CurrentDomain.SetData("SQLServerCompactEditionUnderWebHosting", true)


Letak code nie before jalankan aplikasi.

Wednesday, June 06, 2007

New C# Orcas Language

Hari ni, saya berkesempatan untuk write simple code menggunakan new C# language dalam Orcas. Salah satu language features baru ialah Query Syntax

Query Syntax ialah cara mudah untuk filter any information dalam memory collection. Ianya menggunakan LINQ query operator. Contoh dibawah

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
using System.Xml.Linq;
using System.Data.Linq;
using System.Linq;
namespace ExtensionMethod
{
public class Program
{

public static void Main(string[] args)
{
List<People> pe = ListPeople();
IEnumerable<People> p = pe.Where(p1=>p1.Name.Equals("Azam"));
foreach (People pp in p)
{
Console.WriteLine(pp.Name);

}

Console.ReadLine();
}

public static List<People> ListPeople()
{
List<People> p = new List<People>
{
new People {Name="Azam",Address="Melaka"},
new People {Name="Kamal",Address="Wilayah"}
};
return p;
}
}

public class People
{
public string Name { set; get; }
public string Address { set; get; }
}

}

Monday, June 04, 2007

Kembali bekerja setelah seminggu bercuti

Hari nie saya start kerje semula..rasa sengal otak nak start tengok code dan design setelah seminggu tak sentuh komputer, email pun saya malas nak access masa cuti..memang cuti sakan lah minggu lepas, saya just bawa family bercuti ke Bukit Merah..anak saya yang sulong kalau kat rumah cukup.. suka main air dlm pool kecil.. so bila bawa ke bukit merah kat swimming pool kanak-kanak.. cukup main happy lagi..seronok tengok.

Balik bila tgk code, agak lembap sikit first day.. banyak check email..dan baca posting dlm it-tutor.

Wednesday, May 16, 2007

Development Today

Semalam saya dah cuba download Orcas C # Express Edition tapi belum install lagi, berminat nak test NHibernate Linq.

Group saya kena buat Test Simulation untuk Sanner Application, dah buat research SQL Ce 2.0 tak boleh run on desktop kena run dalam Scanner, tapi kalau guna SQL Mobile 2005 boleh run guna desktop.

Tapi dll version unutk connect ke SQL Server Ce menggunakan version yang di set di machine.config (c:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\CONFIG) version 9.0.242.0 bukan yang ada di dalam SQL Mobile Server version 3.0.3600.

Hari ini juga buat stress test SMS Gateway dgn Celcom.

Terbaru, untuk buat database sync anatara mobile device dan desktop boleh guna Sql Compact Edition.

Detail Info
http://www.microsoft.com/sql/editions/compact/default.mspx

Tuesday, May 15, 2007

Mobile Development

Windows Mobile 5.0 Developer Resource Kit
- Tool untuk develop Windows Mobile in VS.Net 2005
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=06111A3A-A651-4745-88EF-3D48091A390B&displaylang=en

Untuk redisbutable Compact Framework boleh download di
http://download.microsoft.com/download/f/e/8/fe8b935a-419e-48b1-8061-050211b250af/NETCFSetupv2.msi

SQL Mobile 2005
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=5BD8ABAA-5813-4DB3-B23A-24551DE2ECC1&displaylang=en

Thursday, March 15, 2007

Test,Test, Test dan Test

Hahaha terasa nak cerita pasal TDD..emm biasanya berapa jenis test yang ada dlm test korang?? Ini bukan bermaksud UAT,Stress Test dan test-test yang lain tapi ini ialah test terhadap code..

Saya.. bahagikan test kepada beberapa test suite...
yang pertama saya akan test process/funtional atau core domian resposibility..sebagai conoth dalam domain Order..saya akan ada TestGetTotalItem() then saya ada Create,Read,Update Delete Test.. iaitu yang melibatkan kan communication ke database..tapi tak terlalu tumpukan sgt test disini..just a few insert update dan delete ke pada semua table dari Repository class dah cukup..

Lain..test suite ialah TestServices dimana kebanyakkan business process... diolah di services ..dan penting untuk fikirkan dari sudut client kerana .. client yang akan guna services....

dari segi ranking
- domain responsiblity test
- services test
- CRUD test

Pilot Project Lagi..

Still kat Shah Alam untuk pilot project, emm memang stress juga tapi Alhamdulillah.. ada group support yang cukup bagus dari SA team dan Java team.. :) main problem ialah network connectivity dari shah alam ke production server..

Lagi satu.. nak kena cari solution dlm web config mamcam maner nak buat supaya bila debug mode guna webservice dev dan bila production boleh guna webservice middleware, tanpa perlu tukar kat code atau configuration yang lain. Dalam kepala terfikir untuk guna Spring IoC..


Tapi yang menarik..saya bnyk belajar process courier dan penghantaran doc/parcel ..yang sebelum nie dah nak masuk 4 bulan masih lagi kabur beberapa process dlm project ini.

Thursday, March 08, 2007

Pilot Project

Hari Selasa depan saya akan ditempatkan di pilot station di shah alam untuk ..buat pre pilot untuk project company. Agak besar juga project ini terlibat dgn beberapa team seperti Java, .Net dan SAP.

So rase agak sibuk minggu depan..jika ada bug.. saya kena solve kan pada hari tersebut juga.. pada masa yg sama .. kena buat stress test.

Untuk project nie terdapat beberapa Open Source tools yang department saya (Java/.Net) guna

1. Nant/Ant (Build)
2. NUnit/JUnit (Test Tool)
3. JMeter (Stress Test)
4. WAT-IN (Web Application Test In .Net)
5. Subversion

Update
------------
Perbezaan antara Services dan Controller

Saya agak payah hendak membezakan penggunaan kedua-dua cara tersebut, dimana adakala penggunaannya hampir sama...tapi yang pasti controller lebih kepada koordinasi beberapa business flow termasuk juga koordinasi ke Services. Manakala services lebih specific kerja kepada sesuatu entity seperti OrderServices,DebitServices dan lain2.

Wednesday, March 07, 2007

Generate WebService code dynamically

Macam maner agak nyer nak generate webservice class method secara dynamically runtime??.. bukan melalui interface dlm VS.Net "Add Web Reference"...Ada satu library yg benarkan developer untuk generate webservice proxy... menarik..tgh cuba

http://www.codeplex.com/ProxyFactory

Update

Baru je download Power Toys for Visual Studio Pack Installer

Tuesday, March 06, 2007

Watin & MonoRail

Hari ini ada 2 perkara yang saya kira agak baru juga dlm development env saya. Firt Web Application In .Net (Watin) dan juga MonoRail.

Monday, March 05, 2007

Tulis semula

A'salam semua,
Dah lebih 6 bulan rasa nyer saya tak update web ini... tak de apa nak tulis..malas.. sibuk.. macam-macam...

Saya dah join company baru..selepas berhenti dari TMNet ... so memang bnyk info baru saya nak share..insyALlah jika ada masa..dan kelapangan.

Cuma sekrang nie..tanggungjawab di tempat kerja lebih besar.. dgn tugas yg lebih mencabar...,
saya sekarang ditugaskan untuk handle .Net Team.. dan insyAllah bulan hadapan ada beberapa kemasukkan developer baru..

Friday, September 22, 2006

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak

First sekali nak ucapkan pada sesiapalah yang masuk dlm web nie, Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak yang bakal menjelang tiba beberapa hari saja lagi. Semoga puasa kali ini lebih berkualiti dari tahun-tahun yang sebelumnya.. InsyAllah.

Dah lebih dari sebulan saya tak sempat nak update info baru, busy?? memang busy sangat sekarang ini. InsyAllah saya akan join company baru pada 9/10/2006 setelah 6 tahun di company sekarang ini, semoga pilihan kerjaya saya tepat dan berkat.

Agak berat juga hendak berhijrah ke tempat kerja yang baru, tapi insyAllah ada hikmah pada semua perkara yang berlaku.

Development plan??.. ada beberapa plan yang saya ingin buat berkaitan development tapi biarlah dulu bila dah betul boleh start dan ada masa..saya ceritalah..

Tuesday, August 08, 2006

ItemBanking - Analisa

Malam tadi saya start analisa project freelance yang baru ItemBanking, buat sikit simple requirement dan beberapa process flow. Agak menarik juga untuk design domain model bagi ItemBanking. Saya start dgn domain Course dan lebih kurang 3 jam, saya dah completekan 60% domain yang terlibat dalam ItemBanking.

Tengok jam dah pukul 1 pagi, tengok anak dah tidur, dia macam haus, saya pergi buatkan susu dan perhatikan dia minum..

Tgh hari tadi company yang pernah ambil saya buat freelance project eTender call saya, minta saya datang discuss satu lagi freelance project database driven juga. Alhamdulillah dapat satu lagi project, insyAllah rezeki anak dan keluarga. Saya berani untuk ambil project ini kerana project ItemBanking saya hanya terlibat dalam core design dan bukannya dalam UI.

Saya ada juga discuss dgn seorang kawan untuk buat 1 hari free class introduction unutk Domain Driven Design dan Test Driven Design, skrg nie nak dapatkan masa dan tempat.

Friday, August 04, 2006

Development Issue

Design domain model memerlukan latihan yang berterusan, setiap applikasi memerlukan cara yang berlainan.

Jadi perlu diingat design domain model bukan nyer didapati dalam bentuk teori, seseorang boleh tulis panjang lebar dan bermacama teknik nak buat design model, tapi unutk merasai cabaran sebenenar design domain model ialah dengan ambil kertas kosong dan conteng apa-apa domain yang terlibat dalam aplikasi, latihan demi latihan memastikan anda faham bagaimana handak menyelesaikan sesuatu masalah.

Saya juga adakala bila design domain model..memerlukan beberapa kali tune design baru dapat domain model yang pada saya, saya berpuashati.. adakala bila saya dah jalankan unit test, then saya dapati domain model saya tidak boleh menampung tambahan keperluan jika ada, jadi saya kena pergi semula ke domain model buat perubahan dari segi tambahan atau kurangkan domain model atau pun perubahan dari segi relation antara domain.

Wednesday, August 02, 2006

Update

Member dari microsoft, contact saya, minta carikan 2 org .Net developer untuk 2 bulannyer project sebagai freelance tapi nak fulltime sebab kena datang kat tempat customer.Pada sesiapa yang available sebagai fulltime freelance dan nak cuba boleh email resume kat saya .. ryzamm@yahoo.com

Seminggu tak dapat nak update pasal development SOC Application, sibuk dgn SurveyManagement application. Application nie..dah up kat server menggunakan .Net 2.0 Framework, cuma part nak build Survey presentation tak siap lagi.. skrg user dah boleh buat survey part Admin je plan dalam minggu ini.

Pasal kerja, pun masih lagi tunggu dari HR nyer confirmation, on site GM department saya, semua dah clear pasal tambahan apa yang saya minta..kena tunggu beberapa hari lagi kot.. tapi saya memang dalam delima sekarang nie,rasa segan ada juga dgn member dari company yang lagi satu sebab saya dah tandatangan persetujuan join company tersebut..

Minggu lepas bawa si comel saya Damia Bisyri pergi buat medical check up.. rutin every 3 month, Alhamdulillah berat dia bertambah dan batuk juga dah hilang.Antara masa 2 minggu yang lepas saya dapat 2 org anak sedara baru, satu adik saya sendiri, anak yang ketiga nama Youseff Ahmad Yasser dan seorang lagi wife saya nyer abg anak perempuan Nur Farahiyah. Wife saya dijangka melahirkan anak saya yang kedua bulan 2 tahun depan... Alhamdulillah.

Saya dapat email senarai barangan yang ada sangkut paut secara langsung dengan Israel laknatullah, antaranya pasaraya Tesco,Coca Cola dan Mc Donald.. dan ada beberapa lagi barangan... insyAllah saya memang tak pernah lagi membeli belah kat Tescon, Coca Cola dah lama tak minum.. Mc Donald nie nak kena asuh my family agar tak beli burger Mc Donald selepas nie ..InsyAllah.. semoga Allah beri kekuatan.

Minggu lepas juga plan nak join demo kat Kg Baru under Pas dan NGO yang lain.. tapi tak sempat nak pergi kesana ader urgent kerja kat datacenter Wangsa Maju.. baca kat online Harakahdaily je.. dgr cerita kat Masjid KLCC pun ader demo gak..heheheh... dpt tahu masa tgk berita 8.00 malam..semangat betul mamat tu..ekk..perghh :) betulke nak boikot???..Pak mentua dia tak bagi boikot pun muahahahaha......